Konsekvent





Idag kom ordet konsekvent i min väg. Det skulle vara intressant att få ta del av hur andra tänker och reagerar runt detta ord. Den reaktion som jag fick idag när jag uttryckte att jag tycker om personer som är konsekventa och hoppas att jag själv är det, var inte som att det skulle vara positivt.

För mig, att vara konsekvent, så innebär det inte att alltid göra samma saker jämt. Det innebär inte ett oflexibelt sinne eller en stelbent person. För mig innebär det att ha värderingar som är förankrade. Värderingar som jag har valt att ha, värderingar som har en stor betydelse för mig.

På grund av dessa värderingar så innebär det att det finns en viss förutsägbarhet hos mig, vilket också gör att det finns en trygghet.

Personligen tycker jag om att ha personer runt mig som jag känner tillit till och kan vara trygg tillsammans med. Även om jag inte känner till alla de värderingar som personen har, känner jag att det finns en stark förankring, ett starkt jag, som gör att det väcker en tillit.

Så konsekvent är positivt för mig och ibland kan det vara nyttigt att bara sätta sig och tänka igenom vad det är för föreställningar som vi har runt olika begrepp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0