Drömmar och symboler

Denna text har jag på min hemsida men det är tips som kan vara värt att påminna sig om.


“Vi människor är tvåspråkiga och det är än mer uppenbart att det andra språket, det symboliska bildspråket, är medfött. Det är ingen som lär oss att formulera våra aktuella konflikter i nattliga drömmar. Det bara sker, hos alla människor, varje natt. Denna “språkkunskap” öppnar möjligheter för symbolarbete.”

Åke Högberg

Min drömvärld är inte en utopisk värld. Inte ett luftslott byggt på orimliga fantasier. Inte ett ouppnåeligt mål. Min drömvärld är den värld som jag befinner mig i under de timmar som jag sover. Ibland upplever jag att det inte är riktigt rättvist att kalla det för drömvärld då jag tycker att den världen är mer grundad, mer i verkligheten och mer i fas med mig själv än vad jag någonsin kan vara i mitt vakna liv. Det enda problemet, den enda utmaningen är att jag inte riktigt har full förståelse för språket som jag talar i denna värld. Men för varje dröm jag kommer ihåg, för varje insikt jag får och ju mer jag bekräftar mig själv genom att “se” mina drömmar desto lättare har jag för att översätta detta drömspråk till ett förståligt vakenspråk. Det svåra brukar bara vara att komma igång. Så hur skall man då bära sig åt för att kunna börja nysta i sina drömmar?

En insikt som jag har fått under de år som jag har försökt förstå mig själv, är att mitt undermedvetna aldrig, aldrig jobbar “emot” mig. Det undermedvetna gör allt för att jag ska få en djupare insikt, att jag ska göra de rätta valen för mig. Är jag bara villig att lyssna ger det mig lösningar på problem, tar bort mina hinder så att min kreativitet kan få möjlighet att blomstra och min kropp ger tydligare signaler så att jag lättare vet när det är dags för mig att vila och/eller agera.

Men är det inte så att vi alla oftast går omkring med skygglappar som i olika grad hindrar oss från att se vår vardag på ett någorlunda objektivt sätt? Skygglapparna är oftast våra känslor. Själv ser jag mina skygglappar i olika färger och agerar efter den färg som är rådande för dagen. Vissa dagar är dom röda, andra dagar svarta, allt beroende på mina känslor och mitt humör. Det lustiga är att när jag börjar titta på dessa skygglappar upptäcker jag att dom oftast har en annan färg under den som är mest uppenbar. Det blir några lager att gå igenom innan jag tagit mig förbi mina skygglappar, och kan betrakta olika situationer så som de faktiskt ser ut.

Mina drömmar hjälper mig därför, på ett finurligt sätt, även att förstå vad det är som från början gett mig mina skygglapparna. Ibland behöver jag inte ens förstå orsaken utan det räcker med att jag skriver ner drömmen, tittar på den och bekräftar mina känslor inför drömmen och successivt förändras min inställning och syn i min vardag. På samma gång blir lättare att komma ihåg drömmarna ju mer jag bekräftar dom.

Associationsmetoden

Ett sätt att börja närma sig sina drömmar är att använda sig av den så kallade “associationsmetoden”, som i korthet går till på följande sätt:

  • Skriv först upp en titel på din dröm.
  • Välj ut 6 – 7 starka symboler ur din dröm och skriv ner dessa.
  • Titta på den första symbolen och skriv ner det ord som du först kommer att tänka på.
  • Titta på det ord du just skrev ner och skriv snabbt ner vad du associerar till det ordet.
  • Därefter gör du en tredje association till det ord du skrev ner i steg nummer två.
  • Gå så tillbaka till den första symbolen och gör ytterligare en associationskedja.
  • Gör på samma sätt för var och en av de symboler du valt ut från din dröm.

Exempel:

Stark symbolbild: BIL

Tänker på RESA, som får mig att tänka på SEMESTER som får mig att tänka på VILA.

Tänker på FART, som får mig att tänka på HISSNANDE som får mig att tänka på SPÄNNING.

Gör så här med var och en av de symboler du valt ut. Titta sedan på det du skrivit ner. Kan du se ett tema? Finns det saker som har något gemensamt? Tänk även på den titel du valt till din dröm samtidigt som du tittar på ditt tema. På så vis får du oftast god hjälp att förstå vad drömmen försöker tala om för dig.

Är du motiverad och har en stor portion tålamod kommer du snart att skriva ner dröm efter dröm. Själv tycker jag ibland det kan vara enklare att vänta ett tag med att titta på mina drömmar. Särskilt om jag bestämt mig för att skriva ner dom under en längre period. Jag tittar då inte bara på den senaste drömmen, utan väntar ett tag och tittar på alla drömmar samtidigt efter perioden är slut. Det brukar då ofta visa sig ett eller flera teman i drömmarna och därmed någon röd tråd som jag kan ta tag och nysta i.

Det finns många sätt att arbeta med drömmar och om man inte vill eller har möjlighet att sitta i en drömgrupp, kan associationer som bildar ett tema vara till god hjälp. Att använda sig av den röda tråden som ofta visar sig är ett bra sätt att finna en förståelse för sina drömmar. Men har du möjlighet att vara med i en grupp som arbetar med drömmar brukar de flesta tycka att det är det bästa sättet att komma igång. Det är i en grupp, där man kan diskutera och utbyta erfarenheter, betydligt lättare att skaffa sig en första förståelse för drömmarnas språk. Du får i gruppen hjälp och idéer att komma i gång, och samtidigt hjälp med både teknik och tolkning av dina drömbilder.

Det var allt för denna gång. Lycka till med din drömtolkning!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0