Vad menade jag?

"Jag vet att du trodde att du förstod vad du tyckte jag sa, men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade". okänd

Visst är det svårt det där med kommunikation ibland? Vad är det man brukar säga, 10% lyssnar man på orden och övrigt är kroppsspråk på något sätt.
Då är det inte lätt att nå varandra ibland, framförallt inte när man ska kommunicera med personer som man på något sätt är beroende av. Tänker på nära familjemedlemmar eller andra personer som man har nära sig.

I dessa konstellationer ligger ju så många och komplexa känslor som ibland ligger och stör. Då är det lätt hänt att man bara "lyssnar" på minspel och kroppsspråk och reagerar på det och då är det oerhört svårt att agera utefter det som man hör verbalt.
Framförallt om personen som försöker säga något till dig inte är medveten om vilka känslor som mimik och kropp försöker säga.

Ett tips från mig är att bryta en samtalssituation när man märker att det bara väcker negativa känslor. Istället för att sitta eller stå mittimot varandra, vänd ryggen till.

Låter kanske inte alls som en bra idé men min erfarenhet är att man kan komma ett steg vidare i den situation som man just då befinner sig.
Ni kan sätta er på golvet eller vända stolarna med ryggarna mot varandra, nära, inte långt ifrån och sedan fortsätta samtalet. När ni inte blir påverkade av minspel och kroppsspråk blir det enklare att agera utefter orden och inte reagera efter de känslor som väcks när man ex ser mimiken.

Kruxet kan vara att avbryta sig själv mitt i en frustrerad känsla!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0